نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5445
-
الف
+

همه‌چیز درباره دره‌ای مرگبار در ایران/ اینجا «جهنم دره» است + تصاویر

در این گزارش با منطقه گردشگری «جهنم دره» در ولسوالی «خوی» آذربایجان غربی ایران آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، در میان جاذبه های گردشگری بعضی از مناطق وجود دارند که به دلیل خطرناک بودن، کمتر کسی حاضر می شود تا در آنها به سیر و سیاحت بپردازد.

«جهنم دره» خوی یکی از همین جاذبه های خطرناک است، این مکان در قریه قریس از ولسوالی خوی ولایت(استان) آذربایجان غربی ایران موقعیت دارد و به دلیل دور بودن و صعب العبور بودن این نام را به خود گرفته است.

در کنار روستای قریس که اطراف آن با کوه‌های بلند و دره‌های خطرناک و صخره‌های سنگی بسیار تیز پوشیده شده‌است، جهنم دره خوی قرار دارد.

نام این منطقه را افراد ملکی بر آن نهادند. عده‌ای از آنها معتقدند قله‌های مرتفع و نوک تیز، مسیر نور به این دره را سد کرده  و این مکان از نور آفتاب بهره‌ای ندارد. به گفته آنها بخش زیادی از جهنم دره همیشه در تاریکی است و سایه‌های کوه در این دره وسیع، هراسی دلپذیر ایجاد کرده است.

در این دره یک رودخانه هم وجود دارد. به علت وجود شیب بسیار تند ۷۰ درجه این دره، سقوط در این دره برای شناسایی کامل آن بسیار خطرناک بوده و فقط گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای که مجهز به وسایل کامل بوده‌اند موفق به فتح آن شده‌اند.

در مواردی افرادی برای رفتن به این دره تلاش کرده‌اند پس از ناکامی و مرگ، حتی جنازه آنها نیز به علت صعب العبور بودن به دست خانواده آنها نرسیده‌ است.

طول این دره ۱۳ کیلومتر و عمق آن بین ۱۷۰۰تا۲۸۰۰ متر متغیر است. این منطقه در گذشته در محدوده جاده ابریشم قرار داشته‌است.

«جهنم دره» به علت صعب العبور بودن،طبیعت بکری دارد و حیواناتی وحشی چون خرس، قوچ، آهو ،گراز ،کفتار... و پرندگانی چون عقاب و شاهین در این منطقه هنوز زیست می‌کنند.

خوی یکی از کهن‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران می باشد که کانون بسیاری از حوادث تاریخی بوده است. خوی به‌دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب، مورد بازدید بسیاری از جهانگردان و ایرانشناسان بوده است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر